السبت، 29 أغسطس 2009

عايز أسافر .. ألاقى القوت (قصيدة)

عايز أسافر
طب على فين
على دولة للبنى آدمين
طب كلم يا سعادة البيه
ممكن أعرف مين الريس
أنا -لامؤاخذة - مواطن مصرى
ومين الباشا
أنا الداخلية
حصل الرعب وموت الراحة
طب بالراحة شوية شوية
إنت مسافر
أيوة يابيه
طب ليه مسافر وعشان إيه
علشان أنا مش لاقى القوت
وكرهت انى اكون كتكوت
أو اعيش عمرى هس .. سكوت
يبقى أحسنلى إنى أموت
مصر بلدنا أم الكون
فيها تتكلم فين ماتكون
ومفيش حجر عليك فى كلامك
حتى إن قلت البيه مجنون
أنا مش عاوز أكون كلامنجى
أنا بحلم إنه يكون ولدى
رافع الراس .. زى الناس
اللى بييجوا فى التليفزيون
طب بس اسمع
أسمع مين
وأسمع إيه دا كلام مجانين
أسمع وطنية و وتعريف
أنا آسف دا كلام تحريف
بدل الـ (ف) كنت أقصد (ص)
هس اسكت بطل تخريف
أنا خرفت فى إيه وحياتك
أنا آسف أنا قصدى شريف
بس دى كلمة حق وطلعت
من غير ماقصد أصلى نضيف
فعلى نضيف .. مش إسمى نضيف
واسرق وانا غاززك بالسيف
وانهب واكل قوت الشعب
وأبيع مصنع فيه عمال
وأقفل باب اخواتنا فى غزة
وأبيع كرامتنا بالمال
بتقول إيه يا قليل الذمة
بالذمة شعبنا مش عايش
واكل .. شارب
قاعد .. نايم
واخد حقه وكمان حايش
يعنى بيكسب بدل القرش
 خمسين قرش
قرب يتعب شعبنا دا
من ملو الكرش
أمال دعم الزيت والسكر
ولاّ رغيف العيش فى الفرن
ولاّالشعب دا عاوز إيه؟
عاوز ياكل حق الناس
اللى مرادها إنها تحميه
ويقول فى الآخر أنجاس
آخر مرة نزلت الشارع كانت إمتة
شوفت إزاى الشعب بيشحت
شحات يشحت من شحا
ت
فى الآخر شعبنا يتغرغر
لأ وحياتك أصلاً مات
مين قال إن الشعب فى أزمة
لأة دا عايش عيشة ملوكى
يمكن إنت شواذ القاعدة
إنت لوحدك الصعلوك
لأ وحيات مليون مصري
لأ واقصد 80 مليون
عايزين ياكلوا بس مفيش
واللى محششس .. واللى مبرشم
واللى فى ليلة بقى مسجون
علشان شافه صاحب فرنة
 بيسرف عيش
أصله مفيش
أصبح شعبنا حلمه الطقة
نفسه فى زقة
تاخد عمره عشان الأزمة
تروح ماتجيش
أصله مفيش
وانت سيادتك نايب الشعب
لأ أنا الشعب
جدى مات برصاصة فى القلب
فى ثورة سعد
وأبويا عابر برليف
لأ وتلاقى حتة وغد
يقول أنا كنت وكنت وكنت
كنت دا ماضى ليه ما بقيتش
يبقى بإيه وازاى ولمين
لشوية ناس مخها طين
فاكرين هما هيعملوا حاجة
وهما شرازم منحطين
لأ وبقولك
اللى إتكلم واللى إتألم قال الآه
دول هما الناس الفاهمين
وقولى ياسيدنا
أيوه يا عم
سجننا فيه كام واحد مصري
دخل السجن عشان قال لأ
واللى مقالش إزاى بقى عايش
غير بالزق
طب فين تطبيق القوانين
طب واتسجنم دولم ليه
علشان كلمة لأ بتوجع
 الحرامية ولاد الإيه
شكلك شارب يابنى سيجارة
أقاري كتابين لجيفارا
أوبتحب كلام (عب ناصر)
والحبيبة اليساريين
طب دول مالهم
ناس خاينين
مافيهمش لا زمة ولا دين
شوفت جنازة عبد الناصر
كانت إزاى
أبويا وعمى جم على مصر عشان يشوفوها
ويشوفوا الريس (عب ناصر)
اللى حبيبوا بالملايين
واللى حلف بالقسم الأعظم
 إن وطننا العربى فى يوم
لازم هيقوم
يعمل وحدة ويرجع تانى
وراية الوحدة لابد تدوم
لأ داكلام واحد كان ميت أو موهوم
عايش مش فاهم ولا حاسس
إن موارد بلده قليلة
لأ منهوبة ياعم الحج
واللى نهبها فى نظرك مين؟
أولاد الكلب الملاعيين
اللى على دمنا عايشين
ومش عايزينا ندوق الزاد
إخرس واخرج برا يا كلب
أنا تعبان والله مالضرب
فبلاش تضرب .. أنا عايز أهرب
برا بلدنا معايا الشعب
أقوللكوا حاجة .. إستوردوا شعب
ويكون صينى أو تايوانى
وماعندوش حصبة ولا قلب
ولا أمراض الدنيا داهية
أمراض حكر بقت عالشعب
يالا إخرج.. أنا خارج لكن
راجع تانى عشان أثبتلك
إن الشعب لابد هيصحى
ويعدل كل الأحوال
ويخلى السايد محكوم
والريس مش هوا جمال
والريس مش هوا جمال
محمد أنور أبوزكرى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

علق هنا